Friday, December 12, 2008

Rojak Post

Assalamualaikum & Goodday
.
The JPA has announced that they feel that by giving government servants 30 days annual leave, it will affect the productivity of the service. Thus, it has been decided that government servants will be cut their annual leave entitlement from 30 to 25 days. However, this only applies to new recruits, the existing one could choose whether to accept the decison or not.
.
Hmmm....I think it doesn't sound right. If you want people to produce more, why must you cut down their perks? I thought it's supposed to be a 'carrot & stick' concept. You perform, you'll be rewarded, you fail to perform, punishment awaits.
.
I think most gomen servants wouldn't mind the cut. At least I don't. I never used my leave more than 10 days a year. So not a problem. It just that the reason - to improve productivity doesn't justify the action. Lagipon, it will affect our GCR. It will take us longer time to accumulate the maximum 120 days for GCR. Betul tak?
.
So korang pikir-pikir la dulu sebelum terima skim baru ni. Frankly, aku rasa it wont affect much. Especially those who are still young cam aku....ahahhaha....
.
Some news on Bukit Antarabangsa. Some of the S&R personnel refused to help the victims. They were frusrated that the residents accused them of looting.
.
Hmmm....aku pon rasa kekadang the victims pon melampau. Orang dah tolong tu, appreciate la sikit. Kalo ada bukti takpe la. Bukan semua orang jahat wei. Aku paham la yang korang tengah tension & risau. Cuba la control sket emosi tu. Ni elok-elok orang nak tolong, dah jadi kecik hati la plak... sapa yang susah skang ni? Korang jugak kan....
.
Askar, Polis, Rela, Bomba semua tu pon manusia. Diorang pon tau penat. Diorang pon ada hati, ada perasaan. So cut them some slack la. Same goes to the abang-abang polis, bomba, askar & rela. Mangsa pon tengah tensen tuuu....layan je la. Kalo kita tak buat (looting) apa nak takut.
.
Kekadang aku rasa sebab diorang ni suma jenis orang-orang kaya, mungkin sebab tu kot diorang ni demanding sket. Nak itu la nak ini la. Orang tak pernah rasa susah la katakannn....kena susah sket mula la gelabah.
.
Tolong orang miskin lagi bagus la. Baru-baru aku ada bagi bantuan kat mangsa banjir. Orang-orang kampung la ni, tak banyak pon kerajaan bagi. Satu family RM200. Itu pon diorang punya suka, sampai siap cium tangan aku lagi. Syukur betul diorang. Aku yang tolong bagi duit je pon rasa puas je. Rasa cam aku dah contribute untuk kurangkan siket pening diorang. Agaknya tu la hikmah jadi orang yang kurang senang kan.... pandai bersyukur, komplen pon tak banyak. Entah laaa....

1 comment:

munirah said...

happy anniversary!!! Aku pon sama cam ko gak ..dah 5 tahun kawin ..alhamdulillah ...